Vasúti utazások

Vasúti utazások

Képes beszámoló nyugat-ukrajnai és bukovinai 2018-as vonatos(-buszos) körutazásról

2024. február 26. - Ferrovia88

2018-ban a 21. századi vörös cár még csak kisebb erőkkel támadta Ukrajnát, az ország nagy részén béke volt. Ekkor tettem egy utazást az ország nyugati részén, mely során felkerestem 2 kisvasutat is.

p1010420.JPG

Az út fontos célja volt a Ganz-MÁVAG által gyártott D1-es motorvonattal való utazás, melyre Batiovo (Bátyú) és Vynohradiv (Nagyszőlős) között került sor. A képen indulás előtt várakozik a vonat Bátyú állomáson. Az ukrán festése szerintem sokkal jobban áll neki, mint az egykori szovjet telipiros. 

p1010439.JPG

Vynohradiv (Nagyszőlős) állomáson a kirakódóvásár vélhetően még ma is működik, de a kisvasút sajnos már nem jár. A képen épp körüljár az árusok között a TU2-es dízelmozdony. Piacon átmenő vonatot leginkább Ázsiában és Dél-Amerikában látni, itt csak egy pici ízelítőt kaphattunk belőle.

p1010446.JPG

Khmilnik (Komlós) virágos állomásán jár körül a kisvasút mozdonya. Az egykori kiterjedt hálózaton a kisvasút közlekedésének utolsó éveiben már csak idáig volt személyforgalom. Nekem 2008-ban még volt szerencsém eljutni Irsava (Ilosva) állomásra.

p1010476.JPG

 A Kárpátokban, a Mukacheve (Munkács) - Lviv (Lemberg) fővonalon kanyarog az Elektricska motorvonat. A Kárpátok gerincét már az új alagútban szelte át vonatom.

p1010502.JPG

Az Elektricska megérkezett végállomására, Lviv regionális pályaudvarára. 

 p1010526.JPG

Lvivi városkép a városháza tornyából. A történelmi belváros kifejezetten szép, nem véletlenül szerepel a világörökségek között. Remélhetőleg így marad a mostani háború után is.

p1010542.JPG

A város legrégebbi épülete az örmény székesegyház

p1010550.JPG

A lvivi operaház le sem tagadhatja, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből származik

p1010572.JPG

A vigodai kisvasúton népünnepély a szombati turistavonat indulása, melyet zenés műsor előzött meg.

p1010578.JPG

A vigodai kisvasút turistavonatának szerelvénye. Karpatsky tramvay (kárpáti villamos) néven hirdették, és békeidőben népszerű programnak számított.

p1010590.JPG

A kiterjedt hálózaton a menetrend szerinti vonat csak eddig a kisebb vízesésig közlekedett.

p1010656.JPG

Az út negyedik napján a Tatár-hágón való vonatozás volt a cél, Jaremcséből Tiszaborkútra (Kvasy). Itt még a Prut folyó völgyében halad a vonatom, őszi színekben pompázó fák között, épp a folyót keresztezve.

p1010686.JPG

Vorokhta állomást követően nagyobb viadukton át vezet a vasútvonal. Érdekesség, hogy az új mellett a régi viaduktot sem bontották le, de vágányok már nem vezetnek rajta.

p1010704.JPG

Kvasy (Tiszaborkút) állomáson a regionális vonatként közlekedő Szergej-inga eleje...

p1010705.JPG

... és hátulja

p1010706.JPG

A Rakhiv (Rahó) - Kyiv (Kijev) éjszakai vonat tekintélyes szerelvényéhez komoly vonóerő is dukál. Szükség is van rá, mivel a háló és fekvőkocsiknak az üres súlyuk is meglehetősen nehéz.

p1010729.JPG

Chernivtsi (Csarnóca) vasútállomása az orosz építészet jellegzetes példája

p1010744.JPG

Chernivtsi mesebeli egyetemének bejárata és részlete. A Monarchia idején épült, amikor Bukovina még ennek a soknemzetiségű államnak a része volt. Ez is felkerült a világörökségek listájára.

p1010769.JPG

Részlet az egyetem egyik lépcsőházából

p1010844.JPG

Kamianec-Podil'skyj mesés vára távolabbról. Sienkiewicz világhírű regénye, A kislovag játszódik itt. Javasolt világörökségi helyszín.

p1010798.JPG

Részlet a várudvarról fényképezve

p1010899.JPG

Ukrajnából Bukovinán és Erdélyen keresztül vezetett a hazautam. A képen Bukovina román központjának, Szucsávának (Suceava) legrégebbi temploma látható.

p1010902.JPG

Suceava rövid ideig a Moldvai Fejedelemség központja volt. Így lehetett itt fejedelmi vár, melynek csak romjai maradtak meg.

p1010942.JPG

Bukovinából Erdélybe a Monarchia alatt nem épült rendes vasútvonal, csak az első világháborúban létesült több, közúton vezetett benzin-elektromos üzemű tábori vasút. A Floreni - Ilva Mică (Kisilva) között már a királyi Románia építette ki ezt a hiányzó kapcsolatot, igen nehéz terepen, és csak 1939-re készült el. A képen a számos viadukt egyike látható.

p1010970.JPG

Az út utolsó napjára már csak a Kolozsvárról (Cluj Napoca) való hazaút maradt. Mint a korban oly sok másik vasútállomást, ezt is Pfaff Ferenc tervezte.

p1010985.JPG

Utam utolsó megállója Nagyváradon (Oradea) volt, ahol a vasútállomáson több kiállított gőzmozdony is látható.

A bejegyzés trackback címe:

https://ferrovia.blog.hu/api/trackback/id/tr4218338691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása