Vasúti utazások

Vasúti utazások

Portugália teljes hosszában - vonatos út képes beszámolója

2024. november 07. - Ferrovia88

20241018_163501.jpg

 Utam első napján Guimaraesbe látogattam el, egyenesen a portói repülőtérről. A portugál állam kezdetének tekintett grófságnak ez a város lett a székhelye, később pedig a már valóban független Portugália első fővárosa is Guimaraes volt. A képen a hercegi palota látható.

20241018_171821.jpg

Guimaraes vára kicsi, de annál régebbi, a 10. században épült. Történészek szerint itt születhetett I. Henrik Alfonz, Portugália első királya. 

20241018_174442.jpg

Nossa Senhora da Oliveira templomot eredetileg I. Henrik Alfonz építtette, majd még középkori átépítés után nyerte el mai formáját. Az északi országrész egyik legjelentősebb gótikus épülete.  

20241019_142457.jpg

 Másnap portói bázisról kiindulva Portugália egyetlen kisvasútját kerestem fel. Először az Aveiro és Sernada do Vouga szakaszon utaztam, a graffitivel elcsúfított motorvonatról a fotóm az utóbbi állomáson készült. 

20241019_152351.jpg

Sernada do Vouga és Oliveira de Azeméis között a kisvasút rekonstrukciója zajlik, jelenleg napi 2 pár vonatpótló taxi szolgálja ki a minimális utasforgalmat. Az út nagyobb részén egyedüli utas voltam, a barátságos sofőrrel beszélgettem. Mivel a taxi gyorsabb, mint a kisvonat, volt idő egy rövid pihenő beiktatására is.

20241019_154522.jpg

Oliveira de Azeméis állomását szépen felújították, itt tudtam újra vonatra szállni, aminek végállomása Espinho volt.

20241020_122608.jpg

 Harmadik napon mentem egyet a portói nosztalgiavillamossal. A turisták között egyre népszerűbb, különösen az 1-es vonal, aminek a városközpont felőli végén kígyózó sor várta, hogy felszállhasson. A városban zajló metróépítés miatt jelenleg csak két viszonylaton járnak az öreg tuják, a 18-ason jobb esély van hosszabb várakozás nélkül utazni.

20241020_163848.jpg

Délután portói barátom a Sao Jacinto természetvédelmi területén vitt el az Atlanti-óceán partjára. Mint látható, nagyobb hullámokat is meg lehetett figyelni, egyiktől kissé nedves lett a cipőm és a nadrágom. A partszakasz érdekességei a homokdűnék.

20241021_114032.jpg

 A következő nap Braga városát érintve átsétáltam a városközponton. Kívülről szép, nagyobbrészt gótikus épület a székesegyház, de a belső barokk díszítése nem az én ízlésemnek megfelelő.

 

20241021_114647.jpg

A Jardim de Santa Bárbara virágoskert Bragában, háttérben a városfallal. Októberben is sok virág pompázott különböző színekben.

20241021_143851.jpg

A fő célom azonban nem a bragai városnézés, hanem a Peneda-Geres nemzeti park felkeresése volt ezen a napon. Sétám során borult idő, eső és napsütés egyaránt előfordult a csodálatos természeti környezetben. Bragától busszal tudtam a parkba eljutni.

20241021_151241.jpg

A nemzeti park tele van szebbnél szebb vízesésekkel. Sétám során a 19 méter magas Leonte-vízesés volt a legnagyobb, amit érintettem. 

20241022_104431.jpg

 Portugáliában a Nemzeti Vasúti Múzeumnak számos fióktelepe van az entroncamentói központi gyűjtemény mellett. Én idén Lousadóba látogattam el, aminek régi biztosítóberendezési kezelőfelületét megőrizték az utókornak. Külön pluszpont, hogy a lousadói kiállítás megtekintése ingyenes.

20241022_104727.jpg

 Az északi országrészben eredetileg főleg méteres nyomtávú vasutak voltak, amelyeket később építettek át, vagy épp szedtek fel. A lousadói múzeumban ezért csak keskeny nyomtávú járművek vannak kiállítva.

20241022_105406.jpg

A képen a legnagyobb kiállított gőzmozdony és egy különleges formájú dízel motorkocsi látható. A gőzös Németországban, a Henschel gyárban épült.  

20241022_161802.jpg

Délután Coimbra városát néztem meg, amit igazán érdemes felkeresni. A képen látható egykori királyi palota ma az 1290-ben alapított egyetemhez tartozik. 

20241022_162059.jpg

 A palota belső részlete.

20241022_165509.jpg

 Bár Coimbra városa már a római korban is létezett, a képen látható aquaduct csak a 16. században épült. Közvetlen mellette található a botanikus kert bejárata.

20241023_140148.jpg

 A batalhai Győzelmes Szűz Mária templomot és kolostort I. János portugál király építtette fogadalomból, miután 2 győztes csatával sikerült megőriznie Portugália függetlenségét a kasztíliai trónkövetelővel szemben. A késői gótika gyönyörű alkotása. Az építtető király a templomban van eltemetve. Vasút híján autóbusszal közelítettem meg.

20241023_135850.jpg

 Az épületegyüttes különlegessége a Befejezetlen kápolna. Portugál barátom azt mesélte, hogy szándékosan nem fejezték be, mondván, hogy nincsen szebb mennyezet, mint az Isten alkotta csillagos ég.

20241023_175702.jpg

 A turisták körében népszerű Óbidos vasúton is megközelíthető. Középkori vára joggal vált ki ámulatot.

20241023_182432.jpg

 Az óbidosi várfalon körbe lehet sétálni, igaz, korlát az nincsen, ezért a lépcsőknél figyelmeztetések vannak kiírva, hogy csak saját felelősségre történhet a séta. A fenti kép jobb alsó sarkából a bal felső sarokban látható toronyig én is a várfalon gyalogoltam végig.  

20241024_140243.jpg

 Utam nyolcadik napján délre, Algarve tartomány egyik legősibb városába, Silvesbe látogattam el. Kőhídja római, vára mór eredetű. Vasútállomása kb. 2,5 km-re található a történelmi városközponttól.

20241024_173709.jpg

A kiváló állapotban megőrzött silvesi vár részlete. 

20241025_123958.jpg

Portugália egyik legszebb partszakasza Lagosban található, sziklák, barlangok határolják. A város vonattal is elérhető.  

20241025_131311.jpg

A barlangok kishajóval vagy épp kajakkal - mint a képen látható - közelíthetőek meg.

20241026_125600.jpg

 Az utolsó pár napot lisszaboni barátomnál töltöttem. Az ő tanácsára látogattam el a Tengerészeti Múzeumba, ami a portugál történelem egyik dicsőséges időszakát, a földrajzi felfedezéseket mutatja be többek között. A múzeumban a kiállítás részét képezte több korabeli képes térkép.

20241026_131938.jpg

A felfedezők által használt egyik hajótípus. Eleinte a nagyobb távolságok megtételére is mai szemmel nézve egészen kicsi hajókat használtak, nagyobb hajótípusok a felfedezések hatására, kereskedelmi célból születtek meg. 

20241026_153855.jpg

Második lisszaboni látogatásomkor már nem hagytam ki a villamosmúzeumot sem.


20241026_172932.jpg

Lisszabonban 3 muzeális siklóvasút is üzemel, melyek előtt hosszú sorban várnak a turisták, hogy utazzanak vele, és várják őket az utcán a fotósok, videósok is. Ezek városi vonaljeggyel is igénybe vehetőek. Én idén ezek közül a legrövidebben, az Elevador da Bica vonalon utaztam, ami a legmeredekebb a 3 vonal közül.

Remélem, hogy a fenti beszámolóval kedvet ébresztettem ennek a gyönyörű országnak a felfedezéséhez, bemutatva, hogy Lisszabon és Porto mellett milyen sok egyéb látnivalót is érdemes felkeresni. Többszáz fényképem helyszín, illetve tematika szerint csoportosított albumokban tekinthető meg:

Guimaraes: https://photos.app.goo.gl/k7RU5Bto2J7RVVx38

Vouga kisvasút, Lousado vasúti múzeum: https://photos.app.goo.gl/ccN1jRUbqKdJUFxz9
Óceán (Észak-Portugália): https://photos.app.goo.gl/Ja13mPRzAagEa2Kj6

A bejegyzés trackback címe:

https://ferrovia.blog.hu/api/trackback/id/tr9818724818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.13. 09:09:47

I. Henrik Alfonz feltehetően Ungvár környékén született mivel azonos László ungi bánnal aki kasztíliai arisztokrata feleségén keresztül került az Ibériai félszigetre.
süti beállítások módosítása