A 2000-es évek első évtizedében nyaranta menetrend szerint közlekedtek Mahócára kisvonatok. A kép 2005 decemberében készült az Ortástető és Andókút közötti bevágásban a Mahócára tartó különvonatról.
A Kisvasutak Baráti Köre rendszeresen szervezett vasútbarátok részére különvonatokat. 2006 májusában a Csömödéri Állami Erdei Vasút csak teherszállításra használt vonalai közül Oltárcra és Bucsutára juthattunk el. Reggel még borongós esőben indult a program, de délutánra a Nap is kisütött. A képen különvonatunk Oltárc határában tartott visszaútban rövid fotómegállást.
2006-ban a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton C50-es mozdonyok szolgáltak a mindennapos forgalomban. 2002-től 2021-ig csak a somogyszentpáli vonalon közlekedtek a kisvonatok.
A Lillafüredi Állami Erdei Vasúton néhányszor érdekes különvonatok közlekedtek Lilla-nap alkalmából. 2007. február 17-én egy C50-es társaságában különvonatot húzott a kép jobb szélén látható aprócska B26-os mozdony, illetve az ekkor még üzemképes Lilla (447,401) gőzös is tett egy kört Garadnára, dízel tológéppel kisegítve.
A Lilla vontatta különvonat fotómegállása a Mélyvölgyi viadukton. A viadukton való első áthaladása után leszálltak a fotósok, majd a vonat visszatolt, aztán újra felhaladt Garadna irányában a hídra. A felfelé való újrainduláshoz elkélt az Mk48-as dízelmozdony rásegítése hátulról.
Kísérő programként egy Ikarus 55-ös Faros nosztalgiabusz is érkezett Tatabányáról. Az újmassai őskohó közelében közös fotómegállásra került sor a különvonattal és a muzeális autóbusszal.
2007 tavaszán még újdonság volt Debrecenben a 394,023 pályaszámú gőzmozdony, ami korábban Nagycenken és Balatonfenyvesen is húzott nosztalgiavonatokat. Korábbi részben zöld festése szerintem jobbal állt neki, mint a teljesen fekete, amit a Tiszántúlon kapott.
Néhány alkalommal a kulturális örökség napjai rendezvénysorozat keretein belül lehetőség volt a felsőpetényi bányavasúton utazni, melyhez személykocsikat a KBK hozott át Kemencéről. Én 2007-ben jutottam el ide. Bár a kisvasút turisztikai hasznosítása tervben volt, a síneket 2014-ben végig felszedték.
A szerencsésebb látogatók a bányavasút föld alatti részén is utazhattak, akkumulátoros mozdony húzta szerelvénnyel.
2006-tól 2009-ig az augusztus 20-i ünnephez kapcsolódóan a Kisvasutak Baráti Köre ideiglenes kisvasutat épített repülővágányra a biatorbágyi viadukt és a szálloda közé, 600 méteres hosszban. 2008-ban én is utaztam vele.
A téglagyárakból származó repülővágány a biatorbágyi ideiglenes Viaduktvasúton.
A menetrend szerinti kisvasúti közlekedés hosszas tervezés után 2009-ben indult újra Szob és Márianosztra között. Ekkor jártam rajta először én is.
Márianosztráról gyalogtúra keretében jutottam el a Fekete-völgy, VILATI üdülőig. Útközben érintettem a Nagybörzsönyi Erdei Vasutat is.
2009-ben a Kemencei Erdei Múzeumvasút vonatai már a Fekete-völgyig közlekedtek, de a kitérő még nem épült vissza. A mozdony a Pityur-rétje korábbi ideiglenes végállomáson járt körül.
2009 októberében adták át a Mátravasút Lajosháza és Szalajkaház közötti visszaépített szakaszát. A délelőtti különvonaton még csak meghívott vendégek, a délutánin már bárki utazhatott.
2009-ben sajnos nem csak átadtak, hanem le is állítottak kisvasutakat. A Kecskeméti Kisvasút szerelvénye indulásra várakozik Kiskunmajsán, 2 nappal az utolsó üzemnapja előtt.
Az utolsó napokban számos vasútbarát kereste fel a személyforgalmat a menetrendváltástól hivatalosan csak szüneteltető vasútvonalakat. Róluk és a személyzetről Bugac állomáson készült a fenti fénykép.