Útban a Man szigetre egy rövid időt Liverpoolban töltöttem. A város kiemelkedő nevezetessége a monumentális, 101 méter magas anglikán katedrális, ami a 20. században épült, és a világ legnagyobb templomai közé tartozik.
A neogótikus székesegyház belső tere is hatalmas, és számos szép üvegablak tekinthető meg benne.
A katedrálisban az orgonasípok több - a templom méretéhez képest kisebb - csoportban helyezkednek el. Sajnos csak 15 percet tudtam eltölteni bent, mert sietnem kellett a komphoz.
A Man-sziget fővárosába megérkezve azonnal Port Erin felé vettem az irányt, ahol egy kisebb vasúttörténeti gyűjtemény tekinthető meg.
Az egykori kiterjedt gőzvontatású vasúthálózatból mára sajnos csak a legdélebbi, Douglas - Port Erin szakasz maradt meg.
Port Erinben várakozik Douglasba való visszaindulás előtt a késő délutáni vonat szerelvénye, élén a 13-as pályaszámú, Kissack névre hallgató gőzmozdonnyal. A vasúton üzemelő gőzösök azonos típusúak, és eredetileg is itt álltak forgalomba, a személykocsikhoz hasonlóan.
Általában két szerelvény közlekedik a pályán, amelyek Castletown állomáson kereszteznek. A forgalomirányítás váltóbot átadásával valósul meg.
A főváros, Douglas érdekessége a Villa Marina és az interurbán villamos (Manx Electric Railway) végállomása között közlekedő lóvasút. Bár útvonala sajnos rövidebb az eredetinél, szerencsére eddig megmenekült a már többször is felmerült megszüntetéstől.
A Groudle Glen Railway egy 900 méter hosszú kisvasút, melyet lelkes vasútbarátok üzemeltetnek. Turisztikai szezonban vasárnapi napokon van közforgalom. Mi pénteken látogattuk meg, és óriási szerencsével láttuk üzemben, mivel egy német csoport különvonatot rendelt pont akkorra, amikor ott jártunk. A képen látható Sea Lion az egyetlen eredeti gőzmozdonyuk.
A német csoporttal együtt a fűtőházba is bemehettünk. Az Otter (vidra) névre hallgató gőzmozdonyuk replika.
A szintén másolatként épített Brown Bear (barnamedve) kávédaráló megérkezett különvonatával a tengerparti végállomására.
A Man-szigeten összesen 6 múzeumvasút található, melyekre egy közös, 3 napos, buszokra is érvényes utazási kártya 42 fontba kerül. A Snaefell Mountain Railway a sziget legmagasabb, 620 méteres hegyére kapaszkodik fel, egyik érdekessége pedig a harmadik sínszál, ami lejtmenetben segíti a fékezést a meredek szakaszokon.
Másik műszaki különlegessége a hegyi állomáson található cigányváltó, vagy csilleváltó, amiben mindössze egy mozgó síndarab van. Míg a május eleji hosszú hétvégén Magyarországon hőség volt, itt a hegyen hideg szél fújt. A vasút nyomtávja 1067 mm, ami brit területen megszokott, de eltér a sziget gőzvasútjától és villamosvonalától.
A hegyi vasúton is eredeti, több, mint 100 éves járművek közlekednek. A padok háttámlái a menetiránynak megfelelőn állíthatóak.
A Manx Electric Railway interurbán villamosán is az eredeti, már 130 éves járművek közlekednek. A 2-es pályaszámú villamos vasútbarátok különvonatában teljesített szolgálatot.
Ramsey végállomásra érkezett a 19-es motorkocsi vontatta szerelvény. A legtöbb villamos zárt és jellemzően nyitott pótkocsikat szokott továbbítani. Erről a motorkocsiról megvásárolható modell is készült.
A múzeumvasutak mellett a sziget kiemelkedő látnivalója a vár Peelben, amit a vikingek kezdtek el építeni. Ramseyból a vasútvonal megszüntetése miatt autóbusszal tudtunk ide eljutni, de útközben többször is kivehető volt az egykori vasút nyomvonala.
A vár egy kis szigeten található és körbe is sétálható a falak és a tenger között.
Az utolsó szigeten töltött napunkon is közlekedett különvonat az interurbán villamoson, ami ezúttal a 7-es motorkocsiból és egy teherkocsiból állt. A háttérben a menetrend szerint közlekedő villamos látható.
Laxey a Snaefell hegyi vasút mellett egy 400 méteres, szombatonként üzemelő egykori bányavasút kiindulási állomása is. A vasútnak 2 gőzmozdonya van, mind a kettő másolat.
Laxeyban található a sziget egyik jelképe, a bányából való vízkiemelésre épített hatalmas vízikerék amihez egy rövidebb aquaduct szállítja a vizet. Oldalán a sziget szimbóluma, a 3 láb figyelhető meg.
Az óriáskerék a világon a legnagyobb eredeti formában megmaradt vízikereke. Borsos áron a kerék tetejéhez is fel lehet menni, de a kerítés külső oldaláról is látható a lényeg.
A 19-es mellett a 21-es motorkocsi üzemelt a közforgalmú járatokoban azon a két napon, amikor a Manx Eletric Railway vonalán utaztunk. Itt Ramsey felől Laxeyba érkezik a villamos.
A szigeten töltött utolsó órában készítettem Douglas állomásról induló gőzvontatású vonatról pár fényképet és videót. A vasút nyomtáva 3 láb (914 mm), ami megegyezik a lóvasútéval és a villamoséval.
Liverpoolba a fent látható katamaránnal tértünk vissza. Utazósebessége a szárnyashajókhoz hasonló, 60 km/h körül alakult. Utasok mellett személyautókat is szállít, a beszálláshoz pedig a repülőhöz hasonló biztonsági ellenőrzésen kell átesni. A kedvezményes jegyek sok vasúthoz hasonlóan kontingeltálva vannak (adott árszinten előre meghatározott számú akciós jegy érhető el). Éttermei megfizethető áron látják el az utasokat.
Remélem, hogy a fenti beszámoló alapján mások is kedvet kapnak ehhez a kevésbé ismert, de vasúttörténetben gazdag sziget felkereséséhez. Ehhez megosztom az összes itt készített fényképem és rövid videóm: https://photos.app.goo.gl/9JmqZsg9WvnCijYLA