Vasúti utazások

Vasúti utazások

Megjártam Tolnát, Baranyát - múltidéző mellékvonali vonatozások, 1. rész

2022. január 04. - Ferrovia88

Múltidéző sorozatom első részeként egy Tolna és Baranya megyében történő 2 napos utazásom mutatom be, képekkel. 2006 nyarán számos mellékvonal került halállistára, melyeket fel akartam keresni még a bezárásuk előtt. Baranya megyében a Godisa-Komló és a Sellye-Villány vasútvonal tartoztak ezek közé. Barcs és Sellye között ekkor már vonatpótló autóbuszok közlekedtek, sajnos lemaradtam az utolsó vonattal való utazási lehetőségről.

Miután mindkét vasútvonal beutazása Budapestről 1 nap alatt nem volt megoldható, egy tartalmas, 2 napos utazás mellett döntöttem, mely alatt felkerestem két másik számomra érdekes vasútvonalat is. Budapestről akkor még létező Budapest-Pécs gyorsvonattal utaztam Dombóvár állomásig. Innen a különösen szép 50-es vasútvonalon folytattam az utam, Bátaszékig. Nagy szerencsém volt, ugyanis a Dombóvár-Bátaszék személyvonat dupla MDmot motorvonatból került kiállításra.

IMGP0660

Dupla MDmot várakozik indulásra Dombóvár állomáson

A nap következő célpontja a Pécsvárad-Pécs vasútvonal végigutazása volt. Pécsváradot Hidas-Bonyhádig vonattal, onnan pedig autóbusszal tudtam Bátaszékről elérni. 

IMGP0672

A pécsváradi vár egy részlete

Itt is szerencsém volt, ugyanis ezen a nyáron hétvégi napokon a megszokott Bz motorvonatok helyett MD-k közlekedtek, ebben a szezonban utoljára. Bár a halállistáról ekkor lemaradt a pécsváradi vonal, sejthető volt, hogy ez is a veszélyeztetett mellékvonalak közé tartozik.

IMGP0673

MD motorvonat Pécsvárad vasútállomáson

A nap utolsó felkeresendő vasútvonala a komlói volt. Ezt Pécsről autóbusszal értem el. Komlón vasúti jegyet is kellett váltanom, és nagy örömömre kéregjegy került kiszolgáltatásra. 

IMGP0675

Komló vasútállomása - a kép háttérében a Piramisház is megfigyelhető

Godisán leszálltam a Bz-ről, és Pécs felé vettem az irányt, ahol az aznapi szállásom le volt foglalva. Útközben két érdekességet is láttam. Ezek egyike volt az MD mellékkocsikból kiállított Pécs-Sárbogárd személyvonat.

IMGP0678

Szokatlan összeállítású Pécs-Sárbogárd személyvonat Godisán

A másik érdekesség pedig az volt, hogy az MD-ből kiállított Gyékényes-Szentlőrinc személyvonatot Szentlőrincen stokkozták a Budapest-Pécs gyorsvonattal. Az eredményről Pécs állomáson készítettem egy fényképet.

IMGP0680

Szili, személykocsik, majd MD motorvonat, menetrend szerint összekapcsolva

Másnap a 62-es vonal (még) működő szakaszának beutazása volt a cél. A programot siklósi városnézéssel egészítettem ki. Pécsről először Szentlőrincre vonatoztam, mely szakaszt ezen a napon nem utoljára tettem meg. Szentlőrincről déli irányban, Sellyére folytattam a vonatutat. 

IMGP0683

Sellye vasútállomás, a Szentlőrinc és Villány felé közlekedő motorkocsikkal

Sellyéről Villány felé a veszélyeztetett, majd be is zárt és azóta sem újranyitott vasútvonalon utaztam, Siklósig. A vonat tempója lassú, andalító volt, különösen Kovácshida környékén, ahol hosszú kilométereken át 10 km/h-ás lassújel volt kitűzve. Siklós állomáson sikerült egy gyors fényképet készítenem a Villány felé továbbinduló vonatról. Ezt követően a személypénztár felé vettem az irányt, ahol nagy csodálkozást okoztam azzal, hogy vonatról leszállva akarok máris új jegyet váltani egy napi 4 vonatpárral kiszolgált vasútvonalon.

IMGP0685

2006-ban még jártak személyszállító vonatok Siklóson

Miután Siklóson korábban még nem jártam, nem hagyhattam ki a Tenkes kapitányából híres vár megtekintését, amely valóban gyönyörű volt.

IMGP0686

A siklósi vár bejárata

Siklósról még hátra volt a vasútvonal Villányig történő beutazása. A szóló Bz motorvonat Nagyharsányt elhagyva eszeveszett, 80 km/h-ás sebességre kapcsolt, ami óriási kontrasztot jelentett a vonal másik szakaszához képest. A vonatból gyönyörűen látszott a Szársomlyó mészkő csúcsa. Villányba érkezve négyeskereszt valósult meg, hiszen közel azonos időben érkezett a pécsi, a mohácsi, a magyarbólyi és a sellyei személyvonat az állomásra.

IMGP0696

Az elmaradhatatlan névtáblás fotó Villány vasútállomáson

Villánytól már egyenesen Budapest felé vettem az irányt. Pécsen még pont elértem az utolsó, Budapest felé közlekedő IC vonatot. A fővárosba sok élménnyel gazdagabban tértem vissza. Sajnos ma már valóban nem utazhatunk a Sellye-Villány, és a Pécs-Pécsvárad vasútvonalon sem. 

Az utazásomról készült valamennyi fénykép megtekinthető a https://indafoto.hu/horvathb/tolna_baranya_2006 albumban.

A bejegyzés trackback címe:

https://ferrovia.blog.hu/api/trackback/id/tr9816803422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása