Odaútban Budapestről Wrocławba Břeclav állomáson kiszálltam, és autóbusszal felkerestem a közeli Lednice kastélyának parkját. A legszebb színes virágok az egykori lovarda épülete előtt virítottak.
A gyönyörűszép, neogótikus kastély az UNESCO világörökség részét képezi.
A lednicei kastély és parkjának részlete.
Utam második napján wrocławi barátommal a Wałbrzych-hegység legmagasabb pontjára, a Borowa csúcsra kirándultunk. A képen a kilátótoronyból látható panoráma szerepel. Odaútban egy nemrég újranyitott mellékvonalon közelítettük meg, ami Swidnica és Jedlina-Zdrój között vezet. Lengyelországban bezárás helyett egyre több mellékvonalat nyitnak újra, a vasút fejlődését segíti, hogy számos tartomány regionális vasúttársaságot hozott létre.
Wrocławban idén nyáron minden hétvégén több nosztalgiavillamos is közlekedett. Nekem a képen látható 1192 pályaszámúval sikerült utaznom, ami eredetileg is ebbe a városba készült, 1929-ben.
A kirándulás és wrocławi nosztalgiavillamos után este Varsóban töltöttem pár órát. A Centralna állomás közelében egészen véletlenül botlottam bele két Jelcz 43 típusú nosztalgia autóbuszba.
Rövidke varsói tartózkodásom alatt az Óváros besétálására volt lehetőségem. A képen a Királyi palota látható a város főterén, amit a történelem viharaiban sokszor feldúltak, átépítettek. Szerencsére újra régi szépségében tündököl.
A varsói Elnöki palota több történelmi esemény színhelye volt. A II. világháborút nagyobb sérülések nélkül átvészelte. Előtte a tragikus sorsú Józef Poniatowski herceg szobra látható.
Litvánia egyetlen kisvasútja Panevėžys és Rubikiai között üzemel, rendszeres forgalom azonban csak a Anykščiai - Rubikiai 12 km-es szakaszon van. A Szovjetunióban gyártott, tank motorral felszerelt TU2-es dízelmozdonyok Európában már csak itt és Ukrajnában közlekednek, nagy ritkán esetleg még Lettországban, és Európán kívül is csak a Kaukázusban. Litván kitérőm célja csak ennek a vasútnak a felkeresése volt.
Az anykščiai-i végállomáson közlekedési múzeum is várja a látogatókat egy vasúti és egy közúti kiállítással. A vasúti rész különlegessége a kisvasúti hűtőkocsi.
A kelet-lengyelországi, bielowiezai erdőbe telepítették vissza először az európai bölény már csak fogságban fennmaradt egyedeit. A nemzeti park vadasparkjában láttam őket, köztük az aranyos bölényborjút. Jelenleg már Romániában és Spanyolországban is él nagyobb európai bölény populáció.
A bielowiezai vadaspark szépséges ázsiai vadlovai
Małbork (eredeti nevén Marienburg) mesés várát a teuton lovagrend építette. Európa legnagyobb téglavára, az UNESCO világörökség része.
A boltíves terem falán a grünwaldi csata freskója látható. Az 1410-ben zajló csatában a lengyel-litván erők súlyos vereséget mértek a Német Lovagrendre, ami hanyatlani kezdett. Egy újabb háborúban a lovagrend még több területet veszített. Ennek következtében került Małbork lengyel kézre, a csaknem bevehetetlen vár ostroma nélkül.
A monumentális vár több részből áll, a legbelső eredetileg kolostor volt.
Gdańsk Główny vasútállomást a Német Birodalom építette, 1900-ban adták át. Ez a város volt a körutazásom utolsó célpontja.
Gdanski látkép a város legrégebbi templomának, a Szent Katalin templomnak a tornyából. Jól kivehető rajta a vásárcsarnok. a mellette elhelyezkedő Szent Mihály bazilika, és a kép hátterében a város legnagyobb temploma, a Szűz Mária bazilika is.
A Wielka Zbrojownia palota a holland reneszánsz egyik jellegzetes lengyelországi alkotása, a 17. sz. elején épült. Ma szépművészeti múzeum található benne.
Történelmi sétálóutca, háttérben a gdanski városháza monumentális tornyával
Az óvárost a Motława folyó határolja. A város régi kikötője is itt helyezkedett el. Ma néhány múzeumhajó tekinthető meg a folyó kép hátterében látható szakaszán.
A körút során készített valamennyi képem tematikus mappákban tekinthető meg: